Kreatín nie je keratín

Pozor na zámenu pojmov s dojmami. Nie raz sa stalo, že si ľudia pomýlili názov kreatín s keratínom. Užívanie výživového doplnku keratin nám síce posilní a zlepší kvalitu vlasov, no s cvičením nič moc nemá spoločné. V dnešnom príspevku sa budeme venovať kreatínu.
Čo je kreatín?
Kreatín je látka, ktorá je pre telo známa keďže sa produkuje aj v našej pečeni. Telo ho skladuje vo svaloch, ale svoje miesto má aj v srdci, či mozgu. Do tela ho dostávame aj externe, konzumáciou hovädzieho mäsa, rýb, ale aj vo forme výživového doplnku.
Načo primárne slúži?
Aj samotné telo si produkuje kreatin na to, aby zvládalo výkony každodenného života, no nie v dostatočnom množstve ak sa venujete silovým športom ale aj všetkým ostatným na vrcholovej úrovni. Pri zvýšenej fyzickej aktivite, potrebuje aj zvýšený príjem niektorých látok, napríklad kreatínu.
Účinok bez rizika
Neboli zistené žiadne vedľajšie účinky užívania kreatínu a preto sa naozaj odporúča jeho konzumácia pri silových športoch. Aj keď zvyšuje výkonnosť nie je zakázaný pri žiadnych športoch. Neodporúča sa však jeho konzumácia pri redukcii váhy, pretože môže zvyšovať hmotnosť. Ak však budujete veľkú svalovú základňu, kreatín je tá správna látka.
Na akom princípe kreatín funguje?
Kreatín preniká do svalových buniek. Obsiahnutá voda v molekule kreatínu vedie k zväčšeniu objemu svalovej bunky a zlepšeniu metabolických procesov vo vnútri svalovej bunky. Umožňuje tak celkové zlepšenie svalovej činnosti, dovolí trénovať dlhšie a s väčšou intenzitou. Viac kreatínu vo svaloch znamená viac energie vo forme ATP, hlavného zdroja energie pre svalovú prácu. Svaly majú dostatok energie a nemusia ju získavať nežiaducim rozkladom vlastných svalových proteínov (katabolický dej). Pôsobenie kreatínu sa pozitívne prejavuje aj v pohotovom naplňovaní svalových buniek svalovým glykogénom a obmedzuje vznik kyseliny mliečnej (vznik svalovice). Svaly sú väčšie, plnšie a majú viac energie.
Hoax okolo kreatínu
Niektorí „super“ odborníci sa snažili presadiť názor, že kreatín vedie k rýchlemu opotrebovaniu svalov, alebo rýchlejšej srdcovej frekvencii. Nič z týchto neoverených tvrdení sa výskumom nepotvrdili a preto je užívanie kreatínu naozaj bezpečné a pre „Herkulov“ pre telo prospešné.